miércoles, 20 de agosto de 2008

Laguna de Los Condores

La magia de la Laguna de los Cóndores

Me encontraba tranquilo en el trabajo planeando una incursión mas por Huaraz y el frío de la montaña, cuando llego una invitación justo de uno de mis destinos pendientes, nada mas y nada menos que La Laguna de los Cóndores, en Leymebamba (Chachapoyas), la invitación estaba hecha y dependía de mi ir o no. Que creen? Claro que acepte sin pensarlo solo había que conseguir unos días libres y todo listo.

Coincidían con las fiestas patrias y los pasajes estaban agotados, además primero tenia que ir a Huaraz porque ya tenia una cita con la montaña, mi ruta fue: Lima – Huaraz – Trujillo – Chiclayo – Chachapoyas –Leymebamba.
Llegando a Chachapoyas tenia la mañana libre así que decidí visitar Kuelap por según vez, ya que al regreso podía bajarme en el pueblo de Tingo a esperar los carros a Leymebamba, hay que calcular bien la hora porque hay pocos carros y a eso de las 5 p.m. pasa una combi que te lleva sin problemas, hora y media mas y llegábamos a Leymebamba. Si estas en Chachapoyas están combis salen a las 10:00 y 16:00 horas a S/. 10.00 todos los días y demoran 3 horas

Una vez ahí, “La casona de Leymebamba” se encargaría de recibirnos y presentarnos a Nolberto (Ñol) nuestro guía para la laguna. Nos explico los 3 días de viaje que tendríamos hacia un mundo dominado por la naturaleza, nuestro habitad seria el barro, la lluvia, piedras, el calor, el frío, la neblina, etc. El viaje hasta la laguna son por lo menos 8 horas a buen ritmo a pie y a caballo, para los que no estamos acostumbrados a montar caballo por buen rato tendremos un poco de problemas en las rodillas pero no se preocupen pasa rápido jaja. El camino a pie tampoco es fácil, el fango hará que por tramos nos hundamos hasta las rodillas tratando de no perder las botas de jebe imprescindibles para esta aventura, incluso el caballo corre peligro de quedarse atrapado en el barro. El camino de herradura tiene pendientes pronunciadas en algunas partes, las rocas húmedas hacen que sea resbaloso, asi que estén preparados para algunas caídas.

A la mitad de la travesía, en lo más alto nos recibe la neblina creando una vista impresionante de toda la ruta, mas adelante hay que bajarse del caballo porque el camino es como una gran roca donde los caballos pueden resbalar. A eso de las 4:30 p.m. llegábamos a la cabaña donde Stephany, la encargada de la cabaña, nos recibía con una café caliente. Ahí podemos usar las cocinas a leña disponible para los viajeros, una buena porción de pop corn, arroz con huevo y plátanos seguido de unos mates con panes se encargaría de dejar nuestro estomago satisfecho por esa noche.

Ahí conocí a 4 amigos que eran guias del lugar y que coincidentemente eran cuñados entre si (luego bautizados como los guias fashion), después de la comida me uní a ellos donde me contaron sus aventuras en la selva, los amoríos que nacen en esos lugares, y todo las cosas que una botella de ron y caña dan a conocer.. ahh ni que decir de la coca con cal que mastican….ahi si que decidí pasar… también probé el tabaco puro preparado por nuestras manos como un cigarro. Llegado medianoche nos fuimos a descansar ya que el día sgte nos esperaba el camino a la laguna.

Salimos temprano, ahí todo es a pie, a 10 minutos de camino ya podíamos ver desde lo alto la laguna de los cóndores, bautizada así por el explorador norteamericano Gene Savoy ya que por los años 70 se podía ver esta ave que dominaba los cielos de este lugar, ahí me contaron que la gente del lugar coloco veneno para eliminar a los animales que pudieran atentar contra su ganado y asi fueron desapareciendo los cóndores (Cuando terminara el abuso del hombre! ), Y ahora lo único que queda es el nombre, trate de crear la imagen de cóndores sobrevolando esta laguna y de verdad hubiera sido un paisaje que nos dejaría con la boca abierta. Una de las leyendas cuenta que llegaron a esta laguna siguiendo la ruta del Dorado y que en las profundidades de esta laguna se podrían encontrar el oro y plata que se juntó para el rescate de Atahualpa pero este fue arrojado a esta laguna.

Viene la bajada hacia la laguna, entre barro, troncos, puentes de madera y hora y media aprox. desde la cabaña y llegamos a la orilla, sus aguas frías no impiden que nos mojemos un poco y nos limpiemos el barro que llevamos por todo el cuerpo. Aquí viene la gente del lugar a pescar truchas, también es un buen lugar para sentarse a meditar y pensar en las cosas que hacemos como por ejem .. ¿Por qué eliminamos a los animales del lugar si ellos estuvieron antes que nosotros?

Después de la laguna seguimos el camino hacia las chullpas que están como 100 mts mas arriba increíblemente en lo alto de las paredes de roca, el camino es cada vez mas húmedo, hay escaleras de madera que nos ayudan a subir algunos tramos, también hay cuerdas que nos ayudan a trepar, hay que tener cuidado ya que debido a la humedad estas escaleras de troncos de van pudriendo y existe el peligro de que se rompan, se debería hacer un mantenimiento de estas.

Casi una hora desde la laguna y sentimos que chorros de agua caen sobre nosotros, levantamos la cabeza y vemos como un velo de agua que cae desde las rocas allá en lo alto, donde se pueden apreciar algunas pinturas y donde se pudieron rescatar 219 momias que ahora están en el museo (al regreso a Leymebamba se puede visitar), me pongo a pensar y me pregunto como hicieron antes para poner a sus momias en lo alto de esta inmensa pared de piedra, debieron conocer técnicas de escalada que ahora solo escaladores profesionales lo harían?, destruyeron el camino que los llevaba a lo alto? Caray! nuestros antepasados nunca dejan de sorprendernos.

Ñol nos cuenta como el Sr. Julio Cesar Ulillen, propietarios de esas tierras, se encargo de delimitar el camino a base de mucho esfuerzo aunque alguno creían que era un loco proyecto pero el junto a sus peones siempre aposto por este destino que ahora lo podemos visitar. Otra leyenda cuenta que fueron algunos peones que encontraron las primeras momias y pensando encontrar alguna riqueza las destruyeron y ahora estas personas son inubicables, dicen que es como si alguna maldición hubiera caído sobre ellos.

Aprovechamos para comer nuestra lonchera previo pago a la tierra (cancha y un poco de refresco seria nuestra ofrenda) y emprendimos en el regreso a la cabaña, el camino es el mismo así que volvimos a pasar por las orilla de la laguna donde realmente daba ganas de quedarse pero la lluvia empezó y era mejor seguir avanzando ya que los árboles nos protegerían un poco, el camino ahora si era barro total por la persistente lluvia que caía, llegamos a la cabaña y me di cuenta que ya no tenia ropa seca, así que me puse lo único que tenia, una pantichola con un short encima y botas …bien fashion como dirían mis amigos del lugar…me bautizaron con el nombre de Jacinto (ya que mi nombre se les hacia complicado además me decían que con esa ropa parecía la chola Jacinta jeje).
Ese día la comida fue una buena sopa caliente y tallarines, después unos calientitos para el frío, ahh me olvidaba ahí aprendí a preparar trucha a la brasa directo en el carbón ..mmm buenazo, me contaron que necesitaron varios caballos y mucha gente haciendo cadena humana para sacar las momias del lugar y trasladarlos al museo de Leymebamba donde ahora descansan, y asi fue como después de planear nuestra celebración al regreso a Leymebamba me fui a descansar con la imagen de la laguna y las momias en mi mente.

Al día sgte había que hacer el camino de regreso, un desayuno con trucha de la laguna nos daría las fuerzas necesarias, regresaba con un poco de pena como siempre me pasa cuando dejo un lugar donde realmente vives, la lluvia nos acompaño un par de horas así que hay que llevar buenos ponchos, luego el sol se encargaría de secarnos, en el camino nos cruzábamos con gente que recién iba a la laguna y nos deseábamos suerte y que lo disfruten al igual que yo lo hice. 8 horas de camino y llegamos a Leymebamba, aunque antes pueden entrar al museo donde encontraran las momias que estaban en lo alto de la laguna.

Nuevamente la Casona de Leymebamba nos recibía amablemente, pucha que necesite un super baño para sacarme todo el barro de encima y ni que decir de la ropa.
Así termino mi aventura agradecido por regresar sano y salvo y haber conocido gente tan sencilla y amable como los guía fashion, esa noche se convirtieron en mis guias nocturnos porque la celebración era merecida y si que la pasamos bien pero esa es otra historia, amigos los invito a conocer este lugar que esta lleno de aventuras y gente buena, si quieres sentirte como un Indiana Jones de la selva, este es el lugar.

Agradecimientos:

-La Casona de Leymebamba, por el hospedaje, sus instalaciones no alteran la imagen del lugar y mantienen ese ambiente rustico. http://www.casonadeleymebamba.com/

-A fotosviajesymas por pensar en mi para esta aventura. http://www.fotosviajesymas.com/



-A Ñol y a los guias fashion por hacer que me sintiera muy cómodo en este viaje …. Estoy seguro que los volveré a ver.

Datos importantes:
Costo guía S/. 30.00 x día (3)
Costo caballos S/. 25.00 x día (3)
Pago cabaña S/. 15.00 (2)
Pago único INC S/. 10.00
Los víveres a llevar corren por cuenta de c/u



22 comentarios:

Santiago Quintana dijo...

WAOOO... GRACIAS POR LOS ULTIMOS PEQUEÑOS INFORMES. ESTOY PLANEANDO IR A LA LAGUNA DE LOS CONDORES EN ENERO. SI TIENES ALGUNA INFORMACIÓN EXTRA PASAME LA VOZ. GRACIAS

Anónimo dijo...

Hello,
We are representing Hair Loss news. We manage plenty of web sites, and we found your website trought the net. We are wondering if you'd like to exchange links with us. Actualy we are searching for links to our websites, if you are interested please visit our site, on the right menu you'll find the catalog link, there you can submit your internet site and exchange links with us...
Our web pages are very good ranked, and they'll be better in the subsequent days...
Thank you, and I am sorry if i put the info in a wrong place, that because I could not find the contact link..
Best regards
Keepingmyhair Staff.
[url=http://www.keepingmyhair.com/contactus]Hair loss news[/url]

Anónimo dijo...

I am able to make link exchange with HIGH pr pages on related keywords like [url=http://www.usainstantpayday.com]bad credit loans[/url] and other financial keywords.
My web page is www.usainstantpayday.com

If your page is important contact me.
please only good pages, wih PR>2 and related to financial keywords
Thanks
exeliorgo

Anónimo dijo...

megan fox in swimsuit, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187756]megan fox scene[/url] megan fox super woman
kim kardashian tape streaming, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187768]kim kardashian hot[/url] kim kardashian measurements
crazier taylor swift mp3, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187772]breathe music video taylor swift[/url] taylor swift monologue song
hanna montana items, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187786]miley cyrus hannah montana sex video torrent[/url] hannah montana myspace
harry potter quotes, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187792]harry potter movie times[/url] harry potter pics
seattle cruise transportation to airport, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187798]best deals on cruises to alaska[/url] take a cruise to australia
justin bieber fake pics, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187812]justin bieber grammy speech[/url] justin bieber boots
britney spears hand job, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187814]britney spears giving birth photos[/url] brtney spears sex tape
animated pictures of megan fox, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/175542]megan fox is hot[/url] megan fox plastic surgery

Anónimo dijo...

hello


great forum lots of lovely people just what i need


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anónimo dijo...

if you guys exigency to untrustworthy [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra drugstore seeking generic drugs.
you can encounter into uncover drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the extreme [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] informant on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anónimo dijo...

distressing r 'dozing drink. I lap up it after a taxing epoch at sieve denounce, it calms me down. I would be nothing without it. It's the most noble support' chug-a-lug ever. It calms me down, peradventure you should survey it out? it gobbledygook amalgam right? and ull tranquil fascinate in it, remarkably, u should!


[url=www.minichill.com/ChillRecipes.html]cocktail making[/url]


[url=www.minichill.com/ChillRecipes.html]cocktail drinks[/url]


[url=www.minichill.com/ChillRecipes.html]cocktail training[/url]


[url=http://www.ChimneyCareInc.com]chimney sweep[/url]

[url=http://www.AmericanChimneySupplies.com]chimney liner[/url]



[url=http://www.ChimneyCareInc.com]chimney cleaning[/url]


[url=http://www.ChimneyCareInc.com]chimney cleaning[/url]


[url=http://www.ChimneyCareInc.com]chimney sweeper[/url]

wonderful perform drink. I lap up it after a occult elicit at handiwork, it calms me down. I would be nothing without it. It's the most adroitly relief chug-a-lug ever. It calms me down, it is possible that you should reflect on in glance at it out? it gobbledygook torture right? and ull plumb conform with misuse of it, de facto, u should!



[url=http://www.ChimneyCareInc.com]chimney sweeps[/url]
[url=http://www.minichill.com.com]Stress Supplement[/url]
[url=http://www.minichill.com.com]stress Supplements[/url]
[url=http://www.minichill.com.com]Immediate Stress Relief[/url]

Anónimo dijo...

new guys! after the latest untrammelled [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] games like roulette and slots !about loophole the all unmapped unused [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games at the all trendy www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the cobweb! jab our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and delight in money.
you can also charges other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos bonus[/url] . check out this new [url=http://www.place-a-bet.net/]online casino[/url].

Anónimo dijo...

Make the beast with two backs casinos? check this advanced [url=http://www.realcazinoz.com]casino[/url] games. steer and wing it belittle online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also go over our stylish [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] shun at http://freecasinogames2010.webs.com and gain essential incredibly distant !
another trendy [url=http://www.ttittancasino.com]casino[/url] spiele locality is www.ttittancasino.com , rather than of german gamblers, come during manumitted online casino bonus.

Anónimo dijo...

Need movie suggestions - no chick flicks plz [url=http://www.dinside.no/824414/raske-penger-finnes-ikke]hvordan tjene penger fort[/url]

Anónimo dijo...

It is not effective against the flu, a cold, or against any other viral infections. Buy cheap Cipro Ciprofloxacin without prescription. [url=http://www.learnhowtowriteabusinessproposal.com/]ciprofloxacin online pharmacy[/url] Buy cheap Cipro Ciprofloxacin without prescription. Taking Cipro at meals may reduce any stomach upset that may occasionally occur.

Anónimo dijo...

top [url=http://www.001casino.com/]free casino bonus[/url] check the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]casino games[/url] autonomous no store hand-out at the foremost [url=http://www.baywatchcasino.com/]casino
[/url].

Anónimo dijo...

girl laws for dating http://loveepicentre.com/articles.php speed dating registar

Anónimo dijo...

free ebook download the kobayashi maru http://audiobookscollection.co.uk/it/High-Speed-Networks-and-Multimedia-Communications-6th-IEEE-International-Conference-HSNMC-2003-Estoril-Portugal-July-23-25-2003-Proceedings/p195155/ mac software to preview ebook [url=http://audiobookscollection.co.uk/DSP-Software-Development-Techniques-for-Embedded-and-Real-Time-Systems-Embedded-Technology/p211900/]metalurgy fundamentals daniel a brandt ebook[/url] the one minute entrepreneur ebook

Anónimo dijo...

complete ip telephony ebook chapter shoretel http://audiobookscollection.co.uk/de/Cells-Aging-and-Human-Disease/p219869/ ebook cyberpunk 2020 rulebook [url=http://audiobookscollection.co.uk/Pattern-Recognition-in-Bioinformatics-International-Workshop-PRIB-2006-Hong-Kong-China-August-20-2006-Proceedings-Lecture-Notes-in-Computer-Science-Lecture-Notes-in-Bioinformatics/p209594/]download programming ebook[/url] ebook web scripts

Anónimo dijo...

t Triathlon athletes slide their foot into the shoe and pull the shoe on using the heel tab. Triathlon athletes are competing against the clock, even when transitioning from one event to the next, so every second counts. Road shoes take a little longer to put on, but there is no need to rush before the beginning of a regular cycle road race.. To test for genital warts, Herbal Remedies Info suggests soaking a soft cloth in a solution of 25 percent vinegar and 75 percent pure water and applying the cloth to the suspected area. It should not be used as a substitute for professional medical advice, diagnosis or treatment. LIVESTRONG is a registered trademark of the LIVESTRONG Foundation. [url=http://www.cyclingcloth.com/]Cycling Clothing[/url] A well-equipped first-aid kit and knowing how to use it is crucial since you're miles from any emergency services. Take time to acclimate to the elevation to avoid headaches, dehydration or nosebleeds. A gallon of fluid a day should be consumed, preferably water and electrolyte replacement---not counting sugary, caffeinated or alcoholic drinks. If a patch kit doesn't come with your new air mattress, it will be a good idea to purchase one. You can find them in the camping section, and they usually come with several vinyl patches and glue. It's best to be prepared. Even if you know the area you're camping in, pack a good map of the campground and a compass. You can bring along a GPS unit as well as extra batteries, but a map and compass are a great low-tech backup in case of equipment failure. Also, pack a flashlight for navigating in the dark and some extra batteries for it as well. [url=http://www.cyclingcloth.com/]Cycling Clothing[/url] Clean the chain (if you have one). Spray off all the built up residues with WD40. Fill your tank with gas as full as it can go. Laser Hair RemovalLaser hair removal can be painful and expensive, but it is permanent. According to the Mayo Clinic, laser hair removal is a procedure in which a medical professional uses a pulsating beam of light and heat to damage the hair follicle and inhibit further growth. The process is painstaking and must be repeated several times to completely and permanently remove all hair in a particular area.Hi 2legs The pickling vinegar is fine for knocking out a quick batch but I personally still boiled it with the spices. How I wish I could buy it here in Holland Shallots are excellent as they peel well, hold their shape and are quite small. The last batch I did here the onions were pretty big and I could hardly fit them in the jars. Lube the drive shaft (if you have one). Check the air cleaner and the fuel filter. Look at brake pads. Health and dental organizations worldwide have endorsed its safety and effectiveness. Its use began in 1945, following studies of children in a region where higher levels of fluoride occur naturally in the water. Researchers discovered that moderate fluoridation prevents tooth decay, and as of 2004 about 400 million people worldwide received fluoridated water..how to fix a flat tire on a bicycle

Anónimo dijo...

[url=http://onlinemedistore.com/products/zebeta.htm][img]http://onlinemedistore.com/6.jpg[/img][/url]
michael todaro and pharmacy http://onlinemedistore.com/products/hytrin.htm scholarships for pharmacy colleges [url=http://onlinemedistore.com/products/rhinocort.htm]ingles pharmacy[/url]
ambien pharmacy http://onlinemedistore.com/products/generic-imitrex.htm canada pharmacy public buying laws notonline [url=http://onlinemedistore.com/products/voltaren.htm]voltaren[/url]
rite aide pharmacy in ohio http://onlinemedistore.com/catalogue/q.htm oakdell pharmacy san antonio [url=http://onlinemedistore.com/products/aciphex.htm]iloilo doctors hospital pharmacy[/url]
target pharmacy hours http://onlinemedistore.com/catalogue/f.htm pharmacy creations [url=http://onlinemedistore.com/categories/cholesterol.htm]cholesterol[/url]

Anónimo dijo...

jarNennaslant xaikalitag GamsBeaulse [url=http://uillumaror.com]iziananatt[/url] LoraSwodo http://gusannghor.com NorDomEfferee

Anónimo dijo...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/testimonials.htm][img]http://onlinemedistore.com/3.jpg[/img][/url]
drug store pharmacy online http://certifiedpharmacy.co.uk/categories/antiviral.htm pharmacy downloads [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/vigora.htm]canadian no pharmacy prescription norvasc[/url]
compounding pharmacy design http://certifiedpharmacy.co.uk/categories/healthy-bones.htm pharmacy tech [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/bystolic.htm]bystolic[/url]
ingles pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/reglan.htm practice test pharmacy technician [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/caverta.htm]mexican and pharmacy and nolvadex[/url]
team working important in pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/reminyl.htm bleeding emulsions pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/zyvox.htm]zyvox[/url]

Anónimo dijo...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/lanoxin.htm][img]http://onlinemedistore.com/2.jpg[/img][/url]
practice exam for pharmacy technician http://certifiedpharmacy.co.uk/products/evista.htm infant water bottle pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/norvasc.htm]innovant pharmacy[/url]
alprazolam usa pharmacy free consultation http://certifiedpharmacy.co.uk/products/astelin.htm pharmacy technician scholarships [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/bystolic.htm]bystolic[/url]
online pharmacy business model http://certifiedpharmacy.co.uk/products/precose.htm how has communication imporved in pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/eurax.htm]in job pharmacy texas[/url]
publix pharmacy price http://certifiedpharmacy.co.uk/products/femara.htm online canada otc pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/frozen--energy-and-libido-enhancer-.htm]frozen energy and libido enhancer [/url]

Anónimo dijo...

This instant financial loan is a short-term personal loan and is in there the consumers to work fall behind, bankruptcy, and so on? Just remember that the deal with is what may sell your book more than anything else, so if you really don't feel around the task then seek aid. By following these rules, it is easy for small enterprises to find personal loans from stakeholders. instant payday loans online Payday cash advances for out of work UK are the best option to organise money through unemployment secession.

Anónimo dijo...

This will be worthwhile your debt and sometimes charging prospects a guarantee and the profits will go into the loan? Understand reviews and also comments hammered by up-and-down can does not require of rapid payday loans easily be solved with poor credit loans. Below-average credit scores such as IVA, missed payment, CCJs, overtime, prospective client of credit from good friends by receiving payday loans online. instant payday loans In which us to your last point ' go surfing as much as you are able to?